“SÅ KAN DET OGSÅ BARE VÆRE LIGE MEGET” (hjælp til overspisning)

“Hvis ikke jeg kan gøre det perfekt, så kan det også bare være lige meget” 🤯

Er det noget, du genkender?

Og kan du måske se, at alt-eller-intet-tankegangen skaber store problemer for dig?

Det mest klassiske eksempel er nok at sætte sig for ikke at spise noget sukker. Så kommer du til det alligevel, og når du har spist lidt, kan du lige så godt spise resten – efterfuldt af et følelsesmæssigt kaos af vrede mod dig selv, selvbebrejdelse, opgiven, fortrydelse og skam 🥵

Når jeg arbejder med det i mine forløb, starter vi ofte med at forstå, hvad der ligger bag, og det er ofte noget med perfektionisme, pleaser-gen eller andet, der handler om at gøre alt korrekt, så man føler sig god nok 🥇

Så går vi HEN MOD det, der skaber angst (men bevidst, så man godt kan tåle det) ved at øve sig i at gøre ting “halvt”.

Vi arbejder med “et loft” i stedet for “en bund”, altså hvad du MAX må gøre frem for, hvad du minimum skal gøre – fx at du max må gå 5.000 skridt om dagen frem for, at du minimum skal gå 10.000 skridt om dagen.

Det er en måde at tage kontrollen tilbage på 💪🏻

Formålet er både at kunne ændre sine “leveregler”, så de passer til virkeligheden OG at kunne håndtere, når alt-eller-intet-tankerne kommer (så det er både brandsikring og brandslukning), for det vil de, hvis de er blevet automatiske (desværre) 😒

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *